Wentylacja w garażu – wymagania, typy i rozwiązania
Wentylacja w garażu jest kluczowa dla bezpieczeństwa i komfortu. Poznaj przepisy, różne typy systemów i dowiedz się, jak zapewnić skuteczną wymianę powietrza w Twoim garażu.
Dlaczego wentylacja w garażu jest tak ważna?
Sprawnie działająca wentylacja to wymóg dla garażu. Jest kluczowa dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowników. Minimalizuje ryzyko zatrucia tlenkiem węgla. Odpowiedni system wentylacji zapobiega gromadzeniu się szkodliwych substancji. Spaliny silników zawierają trujące substancje. Wentylacja garażu zapobiega gromadzeniu się wilgoci. Brak wentylacji prowadzi do korozji pojazdów. Powoduje też pleśń i wilgoć na ścianach. Może prowadzić do innych uszkodzeń konstrukcji.
Przepisy dotyczące wentylacji w garażu
Polskie prawo budowlane nakłada obowiązek wentylacji w garażu. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury nakłada tę konieczność. Dotyczy to warunków technicznych budynków. Zapis znajdziesz w rozporządzeniu z 12 kwietnia 2002 roku. Wymagania określa Dział III, Rozdział 10. Mówi on o garażach dla samochodów osobowych. Przepisy wskazują, jaki rodzaj wentylacji zastosować. Zależy to od tego, czy garaż jest ogrzewany.
Przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wskazują, że rodzaj wentylacji zastosowanej w garażu zależy od tego, czy jest on ogrzewany, czy nie.
Rodzaje systemów wentylacyjnych dla garaży
W garażu można zastosować różne systemy wentylacji. Przepisy dopuszczają wentylację naturalną. Można też wybrać wentylację grawitacyjną. Alternatywą jest wentylacja mechaniczna. Standardowo stosuje się wentylację grawitacyjną. Wentylacja mechaniczna jest rzadziej używana. Wybór zależy od typu i wielkości garażu.
Wentylacja grawitacyjna
Wentylacja grawitacyjna jest najprostszym rozwiązaniem. Wystarczy w garażu nieogrzewanym. Wymaga otworu wlotowego i wylotowego. Otwory muszą mieć minimalną powierzchnię. Powierzchnia otworów to 0,04 m² na każde stanowisko postojowe. Dla dwóch stanowisk to 0,08 m². Otwory okrągłe mają średnicę 160 mm. Kwadratowe otwory mają wymiary 140×140 mm. Przewód wywiewny ma minimalną długość 3 m. Wysokość przewodu od kratki do wylotu to minimum 3 metry. Otwory wentylacyjne rozmieść na przeciwległych ścianach. Można je też umieścić na bocznych ścianach.
Wentylacja mechaniczna
W garażu ogrzewanym zaleca się wentylację mechaniczną. Jest lepszym zabezpieczeniem. Zapewnia wymianę powietrza niezależnie od warunków zewnętrznych. W garażach ogrzewanych wymagana jest 1,5-krotna wymiana powietrza na godzinę. Dotyczy to garaży nadziemnych lub częściowo zagłębionych. Limit stanowisk postojowych to 10. Garaż w bryle domu warto wyposażyć w ten system. Warto uzupełnić wentylację mechaniczną o czujniki. Czujniki stężenia tlenku węgla są bardzo ważne.
W garażu musi być co najmniej wentylacja grawitacyjna. – Marcin Dąbrowski
Lepszym zabezpieczeniem będzie zainstalowanie w garażu wentylacji mechanicznej. – Marcin Dąbrowski
Wentylacja strumieniowa (Jet Fan)
Wentylacja strumieniowa jest stosowana w dużych garażach. Dotyczy to zwłaszcza garaży podziemnych. Stały się one standardem w nowoczesnych budynkach. Przykładem są biurowce czy galerie handlowe. W garażach o powierzchni ponad 1500 m² wymagana jest wentylacja oddymiająca. Wentylatory strumieniowe zapewniają bezpieczeństwo pożarowe. Są dostępne w trzech średnicach: 315 mm, 355 mm, 400 mm. Ich długość wynosi 1850 mm. System kanałów oddymiających (SDS) wspiera to rozwiązanie. SMAY to producent takich systemów. Wybór wentylacji warto oprzeć na symulacjach CFD. Symulacje komputerowe pomagają dobrać najlepsze rozwiązanie. Wentylacja powinna działać efektywnie. Uruchamiaj ją stosownie do ruchu pojazdów. W garażach podziemnych wentylacja ma kluczowe znaczenie. Zapobiega gromadzeniu się spalin.
Bezpieczeństwo pożarowe garażu zostało zapewnione przez wentylatory strumieniowe SCF.
Opinie na temat wentylacji strumieniowej mogą być oparte na pojedynczych przykładach złej realizacji.
Zachęcam do zainteresowania się bezkanałowym systemem wentylacji i oddymiania dla garażu tj. wentylacji strumieniowej. – York International
W garażach podziemnych o dużym ruchu wentylacja ma wydajność 12 m³ na m². Przy niewielkim ruchu wystarczy 6 m³ na m². Wymiana powietrza na samochód to około 300 m³.
Wentylacja w garażach o dużej powierzchni
Garaże zamknięte bez bezpośredniego wjazdu powyżej 1500 m² wymagają wentylacji oddymiającej. Jest to wymóg zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Systemy wentylacji strumieniowej są często stosowane. Zapewniają one skuteczne usuwanie dymu.
Wentylacja w garażu w bryle domu
Garaże są nieodłącznym elementem domów jednorodzinnych. Garaż w bryle budynku wymaga szczególnej uwagi. Ważne jest, aby spaliny i wilgoć nie przedostawały się do części mieszkalnej. Każdy dom z garażem powinien mieć tzw. śluzę. Śluza to przedsionek z dwojgiem drzwi. Drzwi otwierają się naprzemiennie. Zapobiega to bezpośredniemu przepływowi powietrza.
Rekuperacja w garażu – czy to dobry pomysł?
Nie należy łączyć wentylacji garażu z rekuperacją w domu. System rekuperacji odzyskuje ciepło z powietrza. Powietrze z garażu zawiera spaliny i inne zanieczyszczenia. Wprowadzenie takiego powietrza do systemu rekuperacji jest niebezpieczne. Zanieczyszczenia trafiłyby do części mieszkalnej. Utrzymaj oddzielne systemy wentylacji.
Praktyczne porady i rozwiązania
Zainstaluj czujnik czadu w garażu. Jest zalecany w budynkach mieszkalnych. Czujniki dymu są niezbędne. Instalacje przeciwpożarowe są wymagane przepisami. Dla garażu z pojazdem na gaz konieczny jest czujnik gazu. LPG gromadzi się przy podłodze. Utrzymuj czystość w garażu. Regularne sprzątanie wspiera działanie wentylacji.
Czy wentylacja w garażu jest obowiązkowa?
Tak, polskie prawo budowlane nakłada obowiązek zapewnienia wentylacji w garażu. Jest to wymóg techniczny.
Czy mogę połączyć wentylację garażu z systemem rekuperacji domu?
Nie, nie należy łączyć systemu wentylacji garażu z systemem rekuperacji obsługującym część mieszkalną domu. Spaliny i inne zanieczyszczenia z garażu nie powinny trafiać do rekuperatora.
Jaki typ wentylacji wybrać do garażu?
Wybór systemu wentylacji zależy od typu garażu (ogrzewany/nieogrzewany, zamknięty/otwarty) i jego wielkości. Przepisy wskazują na wentylację naturalną, grawitacyjną lub mechaniczną. W garażach nieogrzewanych często wystarcza wentylacja naturalna lub grawitacyjna. W garażach ogrzewanych i dużych zalecana lub wymagana jest wentylacja mechaniczna, w tym strumieniowa w dużych obiektach.
Warto skorzystać z usług specjalistycznej firmy. Zapewni to bezpieczeństwo instalacji. Doświadczona firma oferuje fachowe doradztwo. Może też wykonać symulacje CFD.