Zjazd do garażu podziemnego – projektowanie i budowa zgodnie z przepisami
Prawidłowy zjazd do garażu podziemnego zapewnia bezpieczeństwo i komfort. Dowiedz się, jakie przepisy określają jego wymiary i jak zaplanować skuteczne odwodnienie.
Przepisy dotyczące zjazdu do garażu
Projektując zjazd do garażu, musisz przestrzegać prawa. Warunki techniczne budynków określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Znajdziesz je w Dzienniku Ustaw 2022 poz. 1225. Paragraf 70 mówi o pochylniach zjazdowych. Należy dostosować je do geometrii pojazdów. To zapewnia bezpieczeństwo większości aut na drogach.
Maksymalne nachylenie pochylni
Maksymalne nachylenie pochylni zjazdowych jest ściśle określone. Zależy od typu garażu i lokalizacji pochylni. Dla garaży indywidualnych na zewnątrz i wewnątrz wynosi 25%. Pochylnia odkryta w garażu wielostanowiskowym może mieć 15%. Pochylnia kryta lub ogrzewana w takim garażu może mieć 20% nachylenia. Nachylenie 1% oznacza wzrost o 1 cm na metr długości. Optymalne nachylenie podjazdu to 5-15%. W regionach śnieżnych zaleca się 10-12%.
Typ garażu | Lokalizacja | Maksymalne nachylenie |
---|---|---|
Indywidualny | Na zewnątrz | 25% |
Indywidualny | Wewnątrz | 25% |
Wielostanowiskowy (jedno- i dwupoziomowy) | Na zewnątrz | 15% |
Wielostanowiskowy (jedno- i dwupoziomowy) | Wewnątrz | 20% |
Wielostanowiskowy (wielopoziomowy) | Na zewnątrz | 15% |
Wielostanowiskowy (wielopoziomowy) | Wewnątrz | 15% |
Eksperci zalecają łagodniejsze podjazdy. Nachylenie do 15% daje większy komfort. Zapewnia też lepsze bezpieczeństwo użytkowania.
Minimalna szerokość i promienie skrętu
Szerokość zjazdu ma kluczowe znaczenie. Minimalna szerokość zjazdu jednokierunkowego to 2,7 metra. Dla zjazdów dwukierunkowych minimalna szerokość wynosi 5,0 metra lub 5,5 metra w zależności od źródła. Zjazd do garażu powinien być szerszy niż brama. Zaleca się, aby był szerszy o co najmniej 0,5 metra. Minimalny promień wewnętrzny skrętu to 5,0 metra. Minimalny promień zewnętrzny skrętu to 9,0 metra. Za wąska pochylnia może prowadzić do uszkodzeń aut. Użytkownicy przycierają nadkola na zbyt wąskich zjazdach.
Wg mnie śmiało możesz wystąpić do wspólnoty z roszczeniem, jeżeli pochylnia nie spełnia wymagań przepisów. – Uczestnik forum
Zgodnie z rozporządzeniem, pochylnia powinna mieć minimum 270 cm szerokości. Wg planów budynku szerokość bywa większa. Czasem wynosi 275 cm.
Projektowanie i budowa zjazdu
Dobry zjazd do garażu wymaga starannego planowania. Należy uwzględnić nachylenie, długość i elementy konstrukcyjne. Odpowiednie nachylenie formuje się warstwą żwiru i betonu. Zjazd na pochyłości ułatwia codzienne parkowanie. Sprawny podjazd pomaga w manewrowaniu pojazdem.
Wypłaszczenia na zjeździe
Wprowadzenie pochylni przejściowych jest zalecane. Nazywa się je wypłaszczeniami. Stosuje się je na przełamaniach nachylenia. Minimalna długość wypłaszczeń to 1 metr. Inne źródła podają minimalnie 2,2 m na dole i 3,0 m na górze. Wypłaszczenia niwelują wypukłości. Zwiększają komfort wjazdu i wyjazdu. Jezdnia na górze pochylni powinna mieć spadek przeciwny. To spadek przeciwny do kierunku zjazdu. Ma on około 1% nachylenia. Zapewnia to odprowadzanie wody.
System odwodnienia zjazdu
Woda opadowa to wróg garażu podziemnego. Skuteczne odwodnienie jest kluczowe. Należy zastosować odwodnienie liniowe. Korytko odwadniające powinno być zagłębione w podłożu. Odwodnienie liniowe zjazdu zapobiega gromadzeniu się wody. Nieodpowiednia konstrukcja pochylni gromadziłaby wodę. Woda stałaby we wszystkich narożnikach. Systemy odwadniające są obowiązkowe. Regularne czyszczenie odwodnienia jest ważne. Warto zastosować separator substancji ropopochodnych.
Nawierzchnia i materiały
Wybór nawierzchni wpływa na bezpieczeństwo. Strome podjazdy wymagają nawierzchni antypoślizgowych. Nawierzchnia powinna być karbowana na stromych zjazdach. Kostka brukowa o wyraźnej teksturze daje lepszą przyczepność. Płyty betonowe są trwałe i łatwe w utrzymaniu. Asfalt wymaga odpowiedniej grubości. Potrzebuje też nawierzchni przeciwwyślizgowej. Płyty do 3,5 tony powinny mieć grubość 6 cm. Płyty 8 cm są dla ruchu samochodowego.
Bezpieczeństwo użytkowania zjazdu
Bezpieczeństwo na zjeździe jest priorytetem. Zbyt stromy podjazd stanowi zagrożenie. Chodzi o trudne warunki atmosferyczne. Zbyt mały spadek powoduje problemy z odprowadzaniem wody. Warto zadbać o dodatkowe rozwiązania.
Ogrzewanie podjazdu
Na każdej pochylni warto ułożyć instalację przeciwoblodzeniową. Dotyczy to niezależnie od stopnia nachylenia. Maty grzejne lub kable grzewcze zapobiegają oblodzeniu. Systemy grzewcze są kluczowe zimą. Zaleca się je zwłaszcza na zjazdach o nachyleniu 20%. Zapewniają bezpieczne użytkowanie w niskich temperaturach.
Oświetlenie i inne elementy
Odpowiednie oświetlenie zwiększa bezpieczeństwo. Warto zainwestować w dobre oświetlenie zjazdu. Oprawy najazdowe lub taśmy LED mogą być estetycznym rozwiązaniem. Dobrze jest rozważyć budowę mini progu. Murki oporowe są potrzebne. Ściany oporowe muszą być mocne. Wytrzymują napór gruntu za nimi.
Warto o tym pamiętać i tak zaplanować jego wysokość, by mieściło się na nim oświetlenie.
Typowe problemy i rozwiązania
Projekt garażu podziemnego bywa problematyczny. Zwłaszcza na małej działce. Minimalna wysokość garażu podziemnego to 3 metry. Czasem zdarzają się błędy w wykonaniu. Pochylnia bywa za wąska. Przykładem jest pochylnia o szerokości 257-258 cm. Wymagana szerokość to 270 cm. Wg planów powinno być 275 cm. Za wąska pochylnia utrudnia manewrowanie. Może prowadzić do uszkodzeń aut. Jedna ze ścian pochylni bywa ocieplona. Używa się wełny mineralnej lub styropianu. To dodatkowo zmniejsza szerokość. Wspólnota może zamówić opinię techniczną. Można wystąpić o roszczenie do wspólnoty. Zwłaszcza gdy pochylnia nie spełnia przepisów. Ubezpieczyciel wspólnoty może odpowiadać regresowo. Możliwym rozwiązaniem jest zmiana ocieplenia. Można położyć cieńsze materiały. Cienka, gładka płyta meblowa pomaga w miejscach narażonych na przytarcie.
Obecnie auta są coraz większe, problem będzie narastał, a nie malał. – Uczestnik forum
Jakie jest maksymalne nachylenie zjazdu do garażu indywidualnego?
Maksymalne dopuszczalne nachylenie dla garażu indywidualnego wynosi 25%. Dotyczy to zarówno pochylni na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku.
Dlaczego odwodnienie zjazdu jest tak ważne?
Odwodnienie jest kluczowe, aby uniknąć gromadzenia się wody na zjeździe i w garażu. Woda opadowa może uszkodzić konstrukcję i utrudniać bezpieczne korzystanie z garażu.
Czy na stromym zjeździe potrzebne jest ogrzewanie?
Zaleca się stosowanie instalacji przeciwoblodzeniowej na każdej pochylni. Jest to szczególnie ważne na stromych zjazdach, aby zapewnić bezpieczeństwo w zimie.