Wypisy z rejestru gruntów

Regulując sprawy administracyjne i własnościowe, mogą być ci potrzebne wypisy z rejestru gruntów. To dokumenty i mapy, które tworzy się na podstawie ewidencji gruntów i budynków. Podpowiadamy, gdzie można zdobyć taki dokument i do czego może być potrzebny.

Co to jest wypis z ewidencji gruntów?

Wszystkie nieruchomości znajdujące się w obrębie powiatu są katalogowane. Starostwa mają obowiązek prowadzić ewidencję gruntów i budynków w formie elektronicznej. Zawarte w niej informacje bywają potrzebne zarówno właścicielom gruntów, jak i instytucjom. Wypisy z rejestru gruntów to dokumenty stanowiące interesującą cię część ewidencji. Pozyskać możesz tylko informacje dotyczące obszaru, do którego masz prawo lub jesteś nim zainteresowany. 

Co zawiera wypis rejestru gruntów?

Wszystkie wypisy z rejestru gruntów wyglądają podobnie i zawierają takie same informacje. Różnice mogą polegać tylko na ilości nieruchomości lub zabudowie znajdującej się w jej obrębie. Każdy z dokumentów otrzymanych z urzędu składa się z kilku części:

  • nazwa urzędu, który udostępnia dany wypis z rejestru gruntów oraz kolejny numer dokumentu;
  • położenie działki na mapie administracyjnej województwa, powiatu i gminy wraz z dokładnym adresem;
  • dane właściciela wraz z zaznaczeniem udziału prawnego w nieruchomości;
  • dokładne dane działki wraz z numerem, opisem użytku i powierzchni, a także numerem księgi wieczystej lub informacją o jej braku;
  • dodatkowe informacje, jak wartość gruntu (jeśli została wyceniona), inne prawa do działki lub informację o obiekcie zabytkowym.

Kiedy przyda się wypis rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów może być ci potrzebny w sytuacji, kiedy zechcesz uregulować swoje sprawy majątkowe. Najczęściej o taki dokument zostaniesz poproszony przy okazji podziału lub scalenia działki budowlanej oraz budynku. Będzie wymagany także w przypadku chęci sprzedaży nieruchomości i tworzenia lub nanoszenia zmian w księgach wieczystych. Wówczas wypisy z rejestru gruntów stanowią dokument niezbędny do załatwienia wszystkich formalności. 

Wypis i wyrys z ewidencji gruntów – co jest czym?

Często naprzemiennie używa się sformułowania wypis i wyrys z ewidencji gruntów. Tymczasem wypis i wyrys to dwa dokumenty, choć odnoszą się do jednej nieruchomości. Wyrys to część dokumentacji kartograficznej przedstawionej w formie mapy. Zaznaczone są na niej granice nieruchomości i poglądowe przedstawienie okolicy. Natomiast wypis z ewidencji gruntów jest dokumentem zawierającym dodatkowe informacje dotyczące nieruchomości. Oba elementy wzajemnie się uzupełniają i w świetle prawa stanowią całość.  

Kto może złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów?

Wypisy z rejestru gruntów to dokumenty, które zawierają wiele danych wymagających ochrony. Dlatego nie każda osoba może zgłosić się po taki dokument. Przepisy wskazują tylko na trzy przypadki osób lub instytucji, które mogą złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów. Należą do nich:

  • właściciel działki lub budynku;
  • osoba legitymująca się prawem do zarządzania i dysponowania nieruchomością;
  • przedsiębiorstwa, instytucje lub osoby, które mają powody do uzyskania takiego dokumentu (najczęściej dotyczy to organów administracyjnych, firm planujących inwestycję lub operatorów sieci telekomunikacyjnych).

Wypis z ewidencji gruntów – gdzie się po niego zgłosić?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, odpowiednia dokumentacja związana z ewidencją gruntów i budynków prowadzona jest przez Starostwo Powiatowe. Taka jednostka administracyjna odpowiadająca miejscu ulokowania gruntu jest właściwym miejscem, w którym powinieneś szukać wypisów z rejestru gruntów. Żeby uzyskać szczegółowe informacje dotyczące procedur dla danego urzędu, musisz odwiedzić wydział geodezyjno-kartograficzny. Drogi do tego, by zdobyć wypis i wyrys z rejestru gruntów są dwie.

Wypis z ewidencji gruntów metodą tradycyjną

Wypisy z rejestru gruntów wydawane są na podstawie złożonego wniosku. Jeśli potrzebny ci wypis z rejestru gruntów, wzór wniosku możesz pobrać z dowolnego starostwa. Został on ujednolicony, dlatego dla każdej jednostki administracyjnej wygląda identycznie. Po wypełnieniu danych, złóż wniosek do odpowiedniego działu w urzędzie i poczekaj na jego rozpatrzenie. Dopiero później wnieś opłatę administracyjną we właściwej wysokości i prześlij potwierdzenie. Urząd poinformuje cię, w jakim terminie wypis rejestru gruntów będzie do odbioru. 

Wypis z rejestru gruntów online

Nie zawsze będziesz zmuszony do wizyty w odpowiednim urzędzie, żeby pozyskać wypisy z rejestru gruntów. Pandemia koronawirusa przyspieszyła informatyzację jednostek administracji państwowej i obecnie wiele spraw można załatwić za pośrednictwem internetu. Wypis z rejestru gruntów online możesz uzyskać, wchodząc na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. Tam dowiesz się, czy interesujący cię urząd powiatowy wystawia wypisy z rejestru gruntów online. 

Wypis z ewidencji gruntów – o czym pamiętać?

Zanim zastanowisz się, jak pozyskać wypisy z rejestru gruntów, upewnij się, że szukasz w odpowiedniej jednostce administracyjnej. Część petentów odwiedza najbliższe starostwo powiatowe. Tymczasem powinno interesować cię starostwo, na terenie którego leży nieruchomość, ponieważ tylko z niego uzyskasz odpowiednią dokumentację. 

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – cena poszczególnych dokumentów

Pozyskanie dokumentów z urzędów i jednostek administracyjnych zawsze wiąże się z kosztami. Potrzeba złożenia odpowiedniej opłaty administracyjnej obejmuje także wypisy z rejestru gruntów. Stawki za przygotowanie dokumentów są jednolite dla wszystkich jednostek administracyjnych niezależnie od regionu. Jeśli potrzebujesz wyrys i wypis z rejestru gruntów, cena kształtuje się następująco:

  • wersja elektroniczna – 140 złotych;
  • wersja fizyczna (papierowa) – 150 złotych.

Wypisy z rejestru gruntów dla sąsiednich nieruchomości

Powyższe wartości są aktualne w sytuacji, jeśli tylko dla pojedynczej nieruchomości będzie potrzebny wypis i wyrys z rejestru gruntów. Cena rośnie przy uwzględnieniu każdego sąsiedniego obiektu. Wówczas musisz doliczyć 12 złotych za każdą nieruchomość znajdującą się w dokumencie. Taki dokument może być ci potrzebny w sytuacji, kiedy zamierzasz rozdysponować większy majątek. Potrzebny jest też instytucjom przed planowaniem inwestycji na większym obszarze. 

Wypisy z rejestru gruntów – podsumowanie

Niejednokrotnie zdarza się, że przez dekady użytkowania danej nieruchomości mogą nie być ci potrzebne dokumenty związane z twoim domem czy działką. Mimo tego dobrze jest mieć świadomość, co to są wypisy z rejestru gruntów i jak je uzyskać. Pozwoli to zdobyć dokumenty szybko, sprawnie i często bez potrzeby wychodzenia z domu. 

Arkadiusz Mędrzak
Dyplomowany budowlaniec zafascynowany nowoczesnymi systemami smart home. Prywatnie miłośnik ogrodnictwa. W wolnych chwilach poświęca czas dobrej książce i aktywności fizycznej.

Zobacz także

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in Budowa